ScalED -hanke toisella pilotointimatkalla Tansaniassa
ScalED -hankkeen Aija Saari Oulun ylipistolta, Anna-Kaisa Airaksinen Osaolta, Mari Kontturi Luovilta ja Riikka Barber AMOKista matkustivat Tansaniaan syys-lokakuussa pilotoimaan hankkeessa kehitettyjä tuoteaihioita, markkinoimaan jo olemassa olevaa tuotetta sekä luomaan yhteyksiä Tansanian koulutussektoriin, viranomaisiin ja järjestökentän toimijoihin.
Dar es salaamissa hankkeen väki vieraili Unicef Tansanian toimistolla. Unicef on kansainvälinen toimija, joka etsii suuria ratkaisuja, joita on mahdollista jalkauttaa useissa kohteissa. Toimistolla tapasimme Unicefin toimihenkilöitä, joille esittelimme kehityksessä olevia tuoteaihioita. Unicefilla pidettiin hyvänä sitä, että olimme jalkautuneet kentälle selvittääksemme paikallisia olosuhteita ja tarpeita sen sijaan, että olisi suunniteltu valmis tuote Tansaniaan vietäväksi. Unicef Tansaniassa toivotaan myös, että paikalliset osapuolet pääsevät mukaan tuotekehitykseen ja palvelujen suunnittelemiseen. Unicefilla painotettiin sitä, että Tansania on nuori yhteiskunta, jossa opiskelijoita on noin 12-15 miljoonaa.
Dar es salaamissa vierailimme myös Suomen suurlähetystöllä, missä saimme tilannekatsauksen suomalaisiin toimijoihin Tansanian koulutussektorilla. Lähetystöltä luvattiin tukea mahdollisuuksien mukaan tulevissa ponnisteluissa Tansaniassa.
Matkamme jatkui Dar es salaamissa vierailuille erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kouluihin. Vierailut meille järjesti Tansanian evankelisluterilainen kirkko. Tansanian hallitus on hiljattain avannut silmänsä erityistä tukea tarvitsevien koulutukselle ja tarve on suurta. Pätevistä erityisopetuksen opettajista on pulaa kaikkialla Tansaniassa kaikilla kouluasteilla. Pääsimme tutustumaan mm. tammikuussa 2023 käynnistyvään ammatilliseen erityisammattioppilaitokseen Mlandizi Vocational Training Centeriin, jota rakennetaan saksalaisen luterilaisen kirkon johdolla. Avatessaan ovensa vuonna 2023 on Mlandizin ammatillinen koulutuskeskus ensimmäinen erityistä tukea tarvitseville oppilaille ammatillista koulutusta tarjoava oppilaitos. Koulun palveluja ei ole vielä markkinoitu, eikä avaamisesta ole kommunikoitu virallisesti, mutta nyt jo tulijoita kouluun on paljon enemmän kuin tarjolla olevia aloituspaikkoja.
Matkamme jatkui Dar es salaamista Etelä-Tansaniaan Mtwaraan, missä LiiKe ryn kumppanijärjestö Sports Development Aid pitää toimistoaan. Tapasimme paikallisen koulutuksesta vastaavan virkamiehen, jonka kanssa keskustelimme Mtwaran alueen koulutuksen kehittämistarpeista, erityisopettajien koulutustarpeesta, erityisten oppijoiden koulutuksesta sekä digitaalisen koulutuksen kehitysmahdollisuuksista. Pääsimme vierailemaan myös kouluilla, joissa opetetaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria. SDAn henkilöstö vierailee näillä kouluilla vetämässä liikuntapainotteisia tunteja, joihin pääsimme myös mukaan. Näissä ryhmissä näimme todella liikunnan ja leikin iloa!
Mtwarassa pilotoimme erityisopetuksen materiaalia SDA:n henkilöstön kanssa ja paikallisen ammattiopiston opettajien kanssa. Teimme yhdessä toiminnallisia harjoituksia, joiden tavoitteena oli laajentaa opettajien ja lasten kanssa toimivien henkilöiden näkemystä erityisen tuen tarpeesta. Tässä myös onnistuttiin. Yhteisen aikamme alussa käydyt keskustelut erityisen tuen tarpeista olivat selvästi muuttuneet work shoppien loppuun päästyämme. Ajatus siitä, että erityisen tuen tarve on jotain, minkä voi nähdä päällepäin, oli selvästi laajentunut.
Molemmista workshopeista opimme, että erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tukeen vastaaminen on vielä aika tuntematonta tansanialaisten opetusalan toimijoiden työssä. Erilaiset oppijat tunnistetaan tasolla, jolla opiskelijalla on näkyvä vamma tai selvästi havaittavissa oleva kehitysvamma. Henkilöstöllä on runsaasti tarvetta ja myös kiinnostusta oman ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Tansanian väestöstä on uuden väestölaskennan mukaan reilusti yli puolet alle 18-vuotiaita. Koulutukseen tarvitaan kipeästi suuria satsauksia lähiaikoina. Opettajat tarvitsevat nuorten kanssa toimimiseen sekä erityisen tuen tarpeen opiskelijoiden huomioimiseen konkreettisia työkaluja. Myös digitaalisten taitojen oppiminen on ensisijaisen tärkeää sekä opettajille että opiskelijoille.
Etelä-Tansaniasta pilotointimatka jatkuin Pohjois-Tansaniaan Kilimanjarolle, Special Education -tuoteaihion lisäksi esiteltiin myös LiiKe ryn ja ScalED -hankkeen yhdessä kehittelemää terveyskasvatussovellusta VETA Moshin opettajille. Aihe koettiin tärkeäksi ja sovellukseen ladattavan aineiston todettiin sisältävän myös sellaista materiaalia, jota ei huomioida vielä nykyisessä opintosuunnitelmassa. Moshissa opettajille esiteltiin myös oululaisen Visim Physicsin -palvelua, joka tarjoaa videomateriaalia fysiikan ja kemian opettajien työn tueksi. Palvelua pidettiin tarpeellisena ja opetusta tukeva. Opettajat ovat innolla ottamassa testitunnuksia käyttöön.
Jutun kirjoitti matkalaisten puolesta Aija Saari, ScalED -hankkeen projektiasiantuntija